Woonoverlast? Schakel buurtbemiddeling in

Woonoverlast? Schakel buurtbemiddeling in

Ook dit jaar is de woonoverlast in Nederland weer toegenomen. Steeds meer meldingen komen binnen bij diverse instanties zoals woningcorporaties, gemeenten en politie.  In dit artikel (Volkskrant) lees je dat Buurtbemiddeling in Nederland in 70% van de gevallen helpt met het oplossen van de overlast.

Ook in de gemeente Epe werken we samen met buurtbemiddelaars die helpen om een conflict bespreekbaar te maken en zo erger te voorkomen.

Top 10 van woonoverlast

Je hebt een lekker huis in een leuke buurt. Dan wil je daar dus prettig wonen. Maar soms lukt dat niet door een verstoorde relatie met je buren. De oorzaak is vaak gestart als iets kleins en inmiddels uitgegroeid tot een conflict. Nu kun je natuurlijk de Rijdende Rechter inschakelen, maar een goed gesprek helpt vaak al. Een helpende hand is dan fijn. Voor dat laatste zetje om samen om de tafel te gaan of om wat minder emoties in het gesprek te krijgen. Zo’n helpende hand is onze Buurtbemiddeling. Onze vrijwilligers helpen je graag als het zelf niet meer goed lukt.

Door de inzet van deze speciaal getrainde vrijwilligers zorgt dit initiatief van Koppel-Swoe er voor dat dure professionals veelal buiten de deur gehouden kunnen worden. Buurtbemiddeling werkt samen met onder andere wooncorporatie TriadaGemeente Epe en de wijkagenten.

De 10 meest voorkomende problemen met buren vind je hieronder. Buurtbemiddeling is niet geschikt voor zaken waarbij sprake is van criminaliteit, psychiatrische problemen, verslaving of familieproblemen. Ook ongeschikt zijn conflicten met instanties.

  1. Geluidsoverlast
  2. Bedreiging, treiteren en verbaal geweld
  3. Problemen over de tuin of tuinafscheiding
  4. Lawaaierige of brutale kinderen
  5. Parkeren
  6. Dieren
  7. Rommel, stank en viezigheid
  8. Vernielingen
  9. Grond of overpad
  10. Verbouwing

Wat doet Buurtbemiddeling?

Heb je een probleem met je buren,  dan kun je deze melden door te bellen naar 0578-67 67 67 of 06-81 07 80 84 of je klacht in te voeren op de website: www.problemenmetjeburen.nl. Jouw klacht wordt opgepakt door de coördinator Buurtbemiddeling van Koppel-Swoe. Die stuurt vervolgens twee vrijwilligers (buurtbemiddelaars komen altijd in tweetallen) naar de klagende partij. Daarna gaan de buurtbemiddelaars naar de buren waarover de klacht gaat.

Vervolgens is er een gesprek met beide partijen in een rustige neutrale omgeving. De buurtbemiddelaars spelen niet voor rechter, vellen geen oordeel en geven evenmin adviezen. Zij doen een beroep op de weldenkendheid van partijen. Alle informatie blijft vertrouwelijk. Dat zorgt er mede voor dat een geschil eerder opgelost kan worden. Buurtbemiddeling zorgt voor een veelbetekenend luisterend oor.

Heb je zelf te maken met woonoverlast? Informeer dan eens naar de mogelijkheden van Buurtbemiddeling. Het is gratis en vrijblijvend.

 

Dit vind je misschien ook interessant!

© 2024 Media Magneet