Overzicht Buurtbemiddeling

[INGEVULD] Vacature Sociaal Werker diverse diensten (23 uur per week)

[INGEVULD]  I.v.m. zwangerschapsverlof van de huidige sociaal werker zijn wij op zoek naar vervanging voor de periode van haar verlof. Het is mogelijk om op de losse onderdelen te solliciteren, maar onze voorkeur gaat uit naar iemand die alle projecten oppakt. Indien in deze periode onze samenwerking ons allebei bevalt, is er (wellicht) de mogelijkheid om bij ons in dienst te komen in een andere (vergelijkbare) functie.

bekijk ook onze andere vacatures

Sociaal werker VoorleesExpress, Steunouder & Buurtbemiddeling (23 uur per week, gedurende zwangerschapsverlof)

Je zorgt voor de coördinatie en afstemming van de diensten VoorleesExpress (3 uur) Steunouder (10 uur) en Buurtbemiddeling (10 uur). Een groot deel van de werkzaamheden bestaat uit het behandelen van de aanmelding, afstemmen van behoefte/verwachting en het matchen met de daar bijbehorende begeleiding. Het werven en begeleiden van vrijwilligers is tevens een belangrijker taak.

Als sociaal werker word je onderdeel van Koppel-Swoe: de organisatie voor Welzijn en Kinderopvang in de gemeente Epe. We houden ons bezig met opvoeden, opgroeien, welzijn en verbinden. We maken meedoen, van jong tot oud, mogelijk en gaan daarbij uit van de eigen kracht en talenten van mensen. Koppel-Swoe is present in de wijken en buurten, werkt samen met vele partners en richt zich op preventie.

 Werkzaamheden:

  • Het voeren van intakegesprekken (telefonisch of via huisbezoek) met nieuwe aanmeldingen;
  • Het geven van informatie en advies over activiteiten en projecten en inwoners aan het juiste aanbod koppelen;
  • Het werven, inzetten, begeleiden, coachen en opleiden/trainen van vrijwilligers;
  • Afstemmen van het aanbod en de samenwerking met collega’s, vrijwilligers en partners (o.a. scholen, CJG, Triada, politie);
  • Registreren van gegevens, de eventuele signalen en evaluatie;
  • Interne en externe communicatie over de status van projecten naar je collega’s, vrijwilligers, inwoners, samenwerkingspartners en gemeente.

 Wij zoeken een collega die:

  • sociaal vaardig is en een inlevend vermogen heeft om inwoners goed te woord te staan, maar tevens sterk in zijn/haar schoenen staat. Je laat je niet beïnvloeden door druk van buitenaf;
  • communicatief en analytisch sterk is en in staat is om de echte hulpvraag naar boven te krijgen en aan te kunnen sluiten bij wat de inwoner nodig heeft;
  • in staat is om meerdere projecten tegelijk te leiden/uitvoeren en daarbij flexibel, stressbestendig en zelfstandig te werk gaat;
  • in het bezit is van coachende vaardigheden en opbouwende feedback kan geven;
  • bij voorkeur kennis heeft van de verschillende ontwikkelingsfasen en de daarbij voorkomende (leer-)achterstanden en ontwikkelingsstoornissen;
  • bij voorkeur in het bezit is van een relevante HBO-opleiding.

Wij bieden:

  • Een zelfstandige en afwisselende functie voor 23 uur per week in een dynamische organisatie;
  • De aanstelling is (naar verwachting) per 27 september. Voor het inwerken en het overdragen worden aanvullende afspraken gemaakt. Je zou bijvoorbeeld per 13 september al (deels) bij ons van start kunnen gaan;
  • Salariëring conform CAO Welzijn & Maatschappelijke dienstverlening;
  • Verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden;
  • Op dit moment zijn er verschillende lopende aanvragen voor nieuwe diensten/projecten. Indien onze samenwerking ons allebei bevalt en de projecten je aanspreken is er (wellicht) de mogelijkheid om bij ons in dienst te komen.

Solliciteren:

Herken je jezelf in het persoonlijk profiel en ben je enthousiast over bovengenoemde functie (in zijn geheel of deels), dan nodigen we je uit om vóór 1 juli 2021 jouw motivatiebrief inclusief C.V. naar Koppel-Swoe te sturen via personeelsadministratie@koppelswoe.nl onder vermelding van Vacature sociaal werker. Op 7 juli 2021 voeren wij gesprekken.

Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Mariska van Elst, sociaal werker via 0578-67 67 67 of 06-39 86 29 09.

Kerst buitenbingo: voor kinderen

In de kerstvakantie met de kids nog even lekker naar buiten? Larisa, onze JOGG-regisseur, bedacht deze leuke kerst buitenbingo. Zo willen je kids ook graag een rondje mee. 😉 

Laat je kind van tevoren een mooie tekening of brief schrijven, want dat is één van de opdrachten. Misschien zie je wel ergens een mooi Babbelpost-logo. En anders kun je vast iemand anders in je buurt blij maken met leuke kinderpost! Download de PDF, neem een pen en potlood mee en laat je kind uitkijken naar de kerst-items die in de bingo vermeld staan. Gevonden? Zet er dan een kruisje door.

Hier kun je de A4 PDF gratis downloaden

 

Woonoverlast? Schakel buurtbemiddeling in

Ook dit jaar is de woonoverlast in Nederland weer toegenomen. Steeds meer meldingen komen binnen bij diverse instanties zoals woningcorporaties, gemeenten en politie.  In dit artikel (Volkskrant) lees je dat Buurtbemiddeling in Nederland in 70% van de gevallen helpt met het oplossen van de overlast.

Ook in de gemeente Epe werken we samen met buurtbemiddelaars die helpen om een conflict bespreekbaar te maken en zo erger te voorkomen.

Top 10 van woonoverlast

Je hebt een lekker huis in een leuke buurt. Dan wil je daar dus prettig wonen. Maar soms lukt dat niet door een verstoorde relatie met je buren. De oorzaak is vaak gestart als iets kleins en inmiddels uitgegroeid tot een conflict. Nu kun je natuurlijk de Rijdende Rechter inschakelen, maar een goed gesprek helpt vaak al. Een helpende hand is dan fijn. Voor dat laatste zetje om samen om de tafel te gaan of om wat minder emoties in het gesprek te krijgen. Zo’n helpende hand is onze Buurtbemiddeling. Onze vrijwilligers helpen je graag als het zelf niet meer goed lukt.

Door de inzet van deze speciaal getrainde vrijwilligers zorgt dit initiatief van Koppel-Swoe er voor dat dure professionals veelal buiten de deur gehouden kunnen worden. Buurtbemiddeling werkt samen met onder andere wooncorporatie TriadaGemeente Epe en de wijkagenten.

De 10 meest voorkomende problemen met buren vind je hieronder. Buurtbemiddeling is niet geschikt voor zaken waarbij sprake is van criminaliteit, psychiatrische problemen, verslaving of familieproblemen. Ook ongeschikt zijn conflicten met instanties.

  1. Geluidsoverlast
  2. Bedreiging, treiteren en verbaal geweld
  3. Problemen over de tuin of tuinafscheiding
  4. Lawaaierige of brutale kinderen
  5. Parkeren
  6. Dieren
  7. Rommel, stank en viezigheid
  8. Vernielingen
  9. Grond of overpad
  10. Verbouwing

Wat doet Buurtbemiddeling?

Heb je een probleem met je buren,  dan kun je deze melden door te bellen naar 0578-67 67 67 of 06-81 07 80 84 of je klacht in te voeren op de website: www.problemenmetjeburen.nl. Jouw klacht wordt opgepakt door de coördinator Buurtbemiddeling van Koppel-Swoe. Die stuurt vervolgens twee vrijwilligers (buurtbemiddelaars komen altijd in tweetallen) naar de klagende partij. Daarna gaan de buurtbemiddelaars naar de buren waarover de klacht gaat.

Vervolgens is er een gesprek met beide partijen in een rustige neutrale omgeving. De buurtbemiddelaars spelen niet voor rechter, vellen geen oordeel en geven evenmin adviezen. Zij doen een beroep op de weldenkendheid van partijen. Alle informatie blijft vertrouwelijk. Dat zorgt er mede voor dat een geschil eerder opgelost kan worden. Buurtbemiddeling zorgt voor een veelbetekenend luisterend oor.

Heb je zelf te maken met woonoverlast? Informeer dan eens naar de mogelijkheden van Buurtbemiddeling. Het is gratis en vrijblijvend.

 

Buurtbemiddeling

Buurtbemiddeling staat voor je klaar in de gemeente Epe

Het is voor sommige mensen heel herkenbaar: irritaties tussen buren. Vaak kan dat opgelost worden door het probleem kenbaar te maken tijdens een goed gesprek. In enkele gevallen is een gesprek niet voldoende of is het lastig om dit gesprek met de buren aan te gaan. Een mogelijkheid is dan om terug te vallen op Buurtbemiddeling.

Het mooie weer komt er aan. Veel mensen gaan naar buiten om van het weer te genieten. Door verschillende gebeurtenissen kunnen mensen juist overlast gaan ervaren in deze periode. Denk hierbij bijvoorbeeld aan barbecues, muziek, vuurkorven of tuinfeestjes die net wat te lang doorgaan. Dit soort overlast en irritaties kunnen de zomer flink verpesten. Als deze irritaties hoog oplopen is het aangaan van een goed gesprek erg lastig. Daarbij is het moeilijk om gezamenlijk tot een passende oplossing te komen.

De werkwijze van Buurtbemiddeling gemeente Epe

Als je Buurtbemiddeling belt, dan wordt er eerst telefonisch over de huidige situatie gesproken, zodat de projectleider kan inschatten of het passend is. Daarna worden er twee vrijwillige bemiddelaars gekoppeld om bij je op bezoek te komen. Samen spreekt men over de situatie en de eventuele verwachtingen.

Daarna gaan de twee bemiddelaars ook je buren bezoeken. Het is namelijk belangrijk om van beide partijen het verhaal te horen over de situatie. Uiteindelijk proberen de bemiddelaars een zogenoemd bemiddelingsgesprek te organiseren op een neutrale locatie in de wijk. Tijdens dit gesprek worden de ergernissen, verwachtingen en uiteindelijke oplossingen met elkaar gedeeld.

De bemiddelaars van Buurtbemiddeling hebben in het hele traject een neutrale rol en dragen zelf geen oplossingen en ideeën aan. Ook geven zij geen oordeel wie van de buren ‘verkeerd’ bezig is en zich moet gaan aanpassen. De bemiddelaars zijn er ter ondersteuning en begeleiding van de gesprekken. Het belangrijkste aspect binnen buurtbemiddeling is het (weer) in contact komen met de buren.

Wil je een beroep doen op Buurtbemiddeling? Dan kun je bellen naar 0578-67 67 67/06-81 07 80 84 of je klacht invoeren op de website: www.problemenmetjeburen.nl

 

Politie en Buurtbemiddeling komen naar u toe, deze zomer!

Het is heel herkenbaar, irritaties tussen u en de buren. Vaak kan dit zelf opgelost worden door het probleem kenbaar te maken tijdens een goed gesprek. In enkele gevallen is een gesprek niet voldoende. Ook is het soms lastig om dit gesprek met de buren aan te gaan.

Een mogelijkheid is dan om terug te vallen op Buurtbemiddeling. In de maand juli komen de politie en Buurtbemiddeling van Koppel naar u toe in Vaassen!

Zomerse irritaties

Het mooie weer komt er aan. Veel mensen gaan lekker naar buiten om van het weer te genieten. Door verschillende gebeurtenissen kunnen mensen in deze periode juist overlast ervaren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan barbecues, muziek, vuurkorven of tuinfeestjes die net wat te lang doorgaan. Dit soort overlast kan de sfeer flink verpesten.

Als deze irritaties hoog oplopen, is een goed gesprek soms ingewikkeld om aan te gaan. Daarbij is het vaak vooral lastig om gezamenlijk tot een passende oplossing te komen. Wanneer hier sprake van is, kunnen mensen beroep doen op Buurtbemiddeling. Wijkagent Berthold Snippe heeft er inmiddels voor gezorgd dat er nog meer partners bij dit initiatief betrokken zijn zoals BOA’s en woonstichting Triada.

Politie en buurtbemiddeling

Buurtbemiddeling steunt op onpartijdige en neutrale wijze buren die in conflict met elkaar zijn. De bemiddelaars proberen de buren met elkaar te laten praten en tot reële oplossingen te komen voor het probleem dat speelt.

Ook de politie treedt regelmatig op als bemiddelaar tussen ruziënde buren. Vaak komen zij ter plaatse als er een melding is gedaan door een van de buren. Het is voor Buurtbemiddeling en de politie steeds weer afwegen bij welke partij de bemiddeling thuishoort. Hierdoor is er regelmatig contact tussen politie en Buurtbemiddeling, zodat bemiddelingszaken ook overgedragen kunnen worden.

Actiedagen in Vaassen

Om de krachten te bundelen komen de politie en Buurtbemiddeling ook naar de wijken toe. In juli gaan ze samen de wijken van Vaassen in. Zo is het voor een ieder gemakkelijker om informatie en advies in te winnen over overlastvragen of eventueel direct een melding bij één van deze partijen te doen.

Politie en Buurtbemiddeling staan woensdag 12, 19 en 26 juli klaar op verschillende locaties in Vaassen. De aftrap van dit project is op woensdagmiddag 12 juli in het centrum van Vaassen.

Meer informatie over buurtbemiddeling vind je hier.


(c) Can Stock Photo / PeterHermesFurian

Buurtbemiddeling Epe blijft op hetzelfde niveau

Ieder mens ergert zich wel eens aan een buurman of buurvrouw. Vaak beginnen de irritaties met een kleinigheid. Door er niet met elkaar over te praten kan zo’n kleinigheidje uit de hand lopen. Buurtbemiddeling van Koppel-Swoe biedt uitkomst.

De politie erbij halen, levert namelijk niet altijd de ‘vrede’ op die buren zich wensen. Het lost misschien het conflict wel op, maar bewerkstelligt niet altijd een duurzame oplossing.
 Buurtbemiddeling wordt gecoördineerd door Koppel en wordt financieel mogelijk gemaakt door Triada woondiensten en de gemeente Epe. In de vier jaar dat Buurtbemiddeling in de gemeente Epe actief is, maken er gemiddeld rond de 40 mensen per jaar gebruik van.

Preventie

Coördinator Henk van der Meer denkt dat in de preventieve sfeer veel winst te behalen valt. “Buren met elkaar in gesprek laten gaan, zorgt voor een goed woon- en leefklimaat in de buurt. Dan is bemiddeling vaak niet nodig.” Er wordt veel samengewerkt met de collega’s van Koppel in de buurten om op een preventieve manier de leefbaarheid te verbeteren. Ook wordt de samenwerking met andere partijen steeds belangrijker. Door de veranderingen in de zorg, blijven mensen langer zelfstandig wonen en dit brengt ook nieuwe vragen met zich mee. De coördinator komt regelmatig bij sociale partners in de wijken en in de regio over de vloer. Door al die contacten worden signalen opgevangen over bijvoorbeeld dementie die er oorzaak van kan zijn dat er problemen in een buurt ontstaan. Dat is de keerzijde van zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Als de vrijwilligers van Buurtbemiddeling dergelijke signalen tegenkomen wordt dit besproken met de coördinator waarna deze dit desgewenst bespreekt met andere Koppelmedewerkers of instanties.

Inzet van vrijwilligers

Ondertussen zijn er acht goed toegeruste vrijwilligers actief. “We zorgen voor adequate cursussen, hebben tweemaandelijks overleg. Vrijwilligers zijn uiteraard geen hulpverleners maar het is wel handig als je daar iets van af weet.”

Landelijk heeft men te maken met 12.000 klachten waarvan 68 procent wordt opgelost in 216 gemeenten door de inzet van Buurtbemiddeling. Buurtbemiddelaars kunnen kosteloos terugvallen op het registratiesysteem van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.

Buurtbemiddeling: hoe werkt het?

Een klacht loopt via de coördinator. Die stuurt vrijwilligers in tweetallen naar de klagende partij waarna men, als het even kan via een vriendelijke overvaltactiek, direct bij de buurman/vrouw waarover de klacht gaat een bezoek brengt. Vervolgens is er een gesprek met beide partijen in een rustige neutrale omgeving. “In de praktijk blijkt dat een luisterend oor al veel betekent. Door de inzet van vrijwilligers houden we dure professionals buiten de deur.”

Geluidsoverlast, overhangende takken en overlast door huisdieren staan hoog genoteerd. Maar bijvoorbeeld ook pesterijen. Buurtbemiddelaars spelen niet voor rechter, vellen geen oordeel en geven evenmin adviezen. Zij doen een beroep op de weldenkendheid van partijen. Alle informatie blijft vertrouwelijk.

Voor informatie vooraf of directe hulp; neem contact op met coördinator Buurtbemiddeling Henk van der Meer, telefoon 0578- 67 67 67, email: buurtbemiddeling@koppelepe.nl

© 2022 Media Magneet