Moedige Dialoog Epe geeft geldlessen op basisscholen

Moedige Dialoog Epe geeft geldlessen op basisscholen

Geldlessen op basisscholen moeten standaard opgenomen worden in het lespakket, zodat het elk jaar weer aan de orde komt. Die aanbeveling doet de werkgroep Jeugd van de Moedige Dialoog.

Armoede bij jeugd blijft een serieus probleem, schetst Marian Kemper, directeur bestuurder van Koppel-Swoe en één van de partners van de werkgroep Jeugd. “In Epe groeien momenteel zo’n 365 kinderen op in een huishouden dat leeft op of onder het sociaal minimum.”

Lees ook: Armoede en Schulden in de gemeente Epe

Week van het Geld

Van 25 tot en met 29 maart was het de Week van het Geld (www.weekvanhet geld.nl). Het doel van deze themaweek is om leerlingen te leren omgaan met geld. Door kinderen al jong te leren omgaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. In 2018 verzorgde de werkgroep Jeugd voor het eerst deze geldlessen. In deze lessen staat centraal  hoe jeugd met geld kan omgaan. De kinderen krijgen les van bankmedewerkers over omgaan met geld. “Meerdere scholen hebben dit jaar het voorbeeld van de Gildeschool gevolgd”, zegt Kemper. Een goede ontwikkeling, want lessen over geld zijn keihard nodig.

Geldlessen op basisscholen

De lessen zijn dit jaar gegeven bij de volgende scholen: Gildeschool, Nieuwe Wisselse School, Jenaplanschool ’t Hoge Land, K.Norelschool uit Epe en de Gerardus Majella uit Vaassen.

De kinderen leren tijdens deze lessen hoe ze met geld om moeten gaan en niet meer moeten uitgeven dan ze hebben. Dat besef kun je ze niet vroeg genoeg bijbrengen. Albertien Kolkman, directeur van de Gildeschool vindt dit een erg goed project. “Ieder kind wordt er sterker van als ze weten hoe ze met geld moeten omgaan. Het is daarom ook erg mooi om te zien dat dit jaar meerdere scholen zijn aangehaakt. We hopen dat we het volgend jaar nog breder kunnen inzetten.”

Armoede en schulden, en dan met name de kwetsbare positie van kinderen daarin, vormen namelijk een complex probleem, vinden Kolkman en Kemper. Gemiddeld zitten in iedere Nederlandse basisschoolklas twee tot drie kinderen die in armoede opgroeien. Daardoor lopen zij op verschillende terreinen achterstanden op en kunnen zij niet altijd meedoen met andere kinderen.

Pilot

Onlangs onthulde het kabinet de langverwachte ambities om kinderarmoede tegen te gaan. ‘Geen enkel kind mag leven in armoede’. Koppel-Swoe staat volledig achter dit belangrijke uitgangspunt: kinderen moeten meedoen!

Om de lessen over omgaan met geld te integreren in het lesprogramma heeft de werkgroep Jeugd een pilot ontwikkeld en aangevraagd bij het ministerie van SZW. Het resultaat van de pilot is een toolbox voor het basisonderwijs, die is gericht op het voorkomen van stress als gevolg van armoede en het verbeteren van gezondheid en vaardigheden. Eind april 2019 weten we of de aanvraag gehonoreerd is.

Moedige Dialoog Epe is geïnitieerd door Koppel-Swoe en heeft als doel om middels een publiek private samenwerking armoede en schulden een halt toe te roepen. Naast de werkgroep ‘Jeugd in Armoede’, zijn er in de gemeente Epe nog drie werkgroepen actief. Deze richten zich op respectievelijk werknemers en werkgevers, ondernemers en Financieel Veilig Ouder Worden (de lokale alliantie).

foto: Veluws Nieuws

 

Dit vind je misschien ook interessant!

© 2024 Media Magneet